Nu kan het nog! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Miriam - WaarBenJij.nu Nu kan het nog! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Miriam - WaarBenJij.nu

Nu kan het nog!

Door: Miriam Schatorjé

Blijf op de hoogte en volg Miriam

12 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Grabouw

Zo, de eerste paar dagen in het mooie Zuid-Afrika zitten erop, tijd voor een verhaaltje. Ik zal bij het begin beginnen en dat was zaterdag. Het Clevers uitstapje. Heel verstandig om de dag voordat je een half jaar weg gaat nog flink te drinken, echt een aanrader! Dat heb ik de volgende dag dus ook wel gemerkt. Het uitstapje zelf was nog heel gezellig, leuk om de laatste dag zo af te sluiten. De volgende ochtend was ik gelijk wakker toen de wekker ging. Normaal gesproken zou ik een half uur snoozen, maar dat zat er deze keer niet in. Rustig opstaan, de laatste spulletjes pakken. ’s Ochtends zijn mijn lieve vriendinnen nog langs gekomen om een dikke knuffel te geven. En toen, op naar Dusseldorf! De hele familie mee, daar nog lekker iets eten en relaxen. Nog even stoeien met mijn broers, want nu kan het nog. De hele week nog even irritant doen, nog even het vervelende zusje uithangen, want voor het komend half jaar zit dat er niet in.

En dan is het moment toch echt daar, eindelijk gaan Lisa en ik onze droom waar maken, eindelijk gaan we naar Zuid-Afrika!! Het land waar we al zo lang heen willen!! Na een lange voorbereiding zijn we er helemaal klaar voor.
Nog een laatste knuffel en een laatste traan voordat we de douane doorgaan. En dat vliegtuig, zo’n grote Boeing 777, heerlijk geval. Die kracht waarmee we vooruit worden ‘geduwd’ lijkt het wel, magisch! Na een goede vlucht naar Dubai hebben we daar vier uurtjes gewacht, om vervolgens negen uur in het vliegtuig naar Kaapstad te gaan. Die vlucht was van 4.00 tot 11.30, waarin we dus eigenlijk zouden moeten slapen. Is ook wel gelukt, maar een bed slaapt toch lekkerder.

Het vliegtuig zet de wielen aan grond en wij zetten voet aan de Zuid-Afrikaanse grond, lekker weertje, geen wolkje aan de lucht, heerlijk! We worden naar ons huisje gebracht. Nou ja, huisje, zeg maar gerust villa. Wat een bak van een huis. En dat is dan een huis wat we met z’n drieën moeten delen. Met twee badkamers, een ruime kamer, drie slaapkamers en een luxe keuken kunnen wij de komende tijd wel lekker vertoeven hier. De huisbaas en zijn vrouw zijn ook heel lief, echt aardige mensen. We krijgen gelijk een knuffel en laten ons echt welkom voelen.

De eerste dag was voor mij heel erg wennen, op een leuke manier. We rijden aan de linkerkant van de weg, naast de autobaan waar je 120 km/h mag, lopen gewoon mensen en kinderen rennen de weg over, heel bizar om te zien.

Dinsdag zijn we de auto’s op gaan halen en hebben we ons ingeschreven bij de UWC, the University of Western Cape. Er werd ons verteld dat we ook een lunch kregen. Ik verwachtte dus een boterham met een plakje vlees en een glaasje jus d’orange. Niets was minder waar, we kregen een warme maaltijd met rijst, warme pompoen, vlees en sla, heerlijk!
Woensdag zijn we ons in gaan schrijven bij de Elgin Learning Foundation, wat het precies is weet ik nog steeds niet. We hebben kennismakingsspellen gedaan om de groep beter te leren kennen en zo was ook al snel de eerste groepsfoto een feit. Ook hier kregen we weer een overheerlijke lunch, een warme maaltijd bestaande uit een kiptaart, rijst, sla etc.
’s Avonds was er een huisfeest, want de eerste groepsgenoot was jarig. Ook dat was weer erg gezellig. De malibu-cola ging er goed in. Eenmaal thuis ging het feest nog verder met Eline en Lisa (roommates) en vanochtend werden we dus iets minder fris en fruitig wakker.

Vandaag was een hele mooie dag, 25 graden, beetje bewolkt. Vanochtend zijn we naar een museum gegaan over de gevolgen van de apartheid, heel interessant!
In de middag zijn we naar de markt geweest, het lijkt een beetje op een markt als in Italië. Wat me is opgevallen is dat we hier veel aangekeken worden, alsof we anders zijn en alsof ze dat zien. Dat geeft een heel apart gevoel soms. Vanmiddag zijn we naar het waterfront geweest, ook heel erg mooi!! Lekker genieten van het uitzicht. Dan bedenk ik me pas hoe goed ik het heb. De verschillen tussen arm en rijk zijn hier ook heel duidelijk te zien. Zo zijn er veel townships (krottenwijken). Dit bestaat uit verschillende huisjes van vaak maar een paar vierkante meter. Ernaast zien we dan een muur. Achter deze muur staan dan weer hele rijke huizen. Ik vind het heel confronterend om dat te zien, op zo’n moment besef ik me echt hoe goed ik het heb.
De markt was verder heel leuk, we hebben straatmuzikanten zien spelen. Nog een verschil met Nederland: Hier hebben ze een coffeeshop waar ze ook daadwerkelijk koffie verkopen. Dat zie je in Nederland niet zo vaak, haha!

Morgen gaan we drie dagen op kamp en vanaf maandag begint de stage. Ik heb er heel veel zin in en ben benieuwd wat ik nog meer ga meemaken.
Dit land blijft me verbazen en ik kan niet wachten om meer van dit mooie land te ontdekken.

See you next time!

  • 12 Februari 2015 - 22:42

    Moniek Seijkens:

    Wat leuk om te lezen dat je goed bent aangekomen en hartelijk bent ontvangen!
    Ik wens jou een mooie periode in zuid-afrika, en ben benieuwd naar je andere verhalen (die je erg leuk schrijft trouwens :D )

    Groetjess!! Xxx

  • 12 Februari 2015 - 23:08

    Mariëtte:

    Erg leuk Miriam om je eerste ervaringen te lezen. Je hebt je al goed gewend. Geniet van alles wat komen gaat. En laat ons zo af en toe mee genieten. Fijne kampdagen en veel plezier op je stage. Wij lopen langzaam warm voor carnaval! Alaaf en liefs uit Sevenum

  • 12 Februari 2015 - 23:16

    Aggie:

    Hi wat leuk om je reisverslag te lezen! Als ik dit lees krijg ik weer helemaal zin om terug te gaan;)
    Nog tip van mn zusje, die met weg is uit Kaapstad:
    -Neighbourgoods Market, Old Biscuit Mill, Woodstock
    Zaterdagochtend 9:00-14:00, leuke vintage markt met organic foods en muziek en leuke spulletjes
    -Houtbaai
    Vrijdag, zaterdag en zondag leuke markt, iets rustiger dan die hierboven.

    Liefs ook van Paul en Fiene

  • 12 Februari 2015 - 23:27

    Marjon Van De Wetering:

    Hey Miriam,

    Leuk om zo je eerste reisverslag te lezen. Ongetwijfeld ga je er nog veel meer toffe dingen beleven! Ik zal ze met veel plezier volgen. Komt Miriam nog terug? Noouu, neuh! Hahaha

    Take care! Liefs, Marjon

  • 13 Februari 2015 - 00:01

    Loes:

    Ha die Suup, wat een ontzettend leuk geschreven verhaal. Ik kan me jou gezichtsuitdrukkingen zo voor oven zien. Leuk. En het is goe om te horen dat je het vanaf dag 1 al naar je zin hebt.
    Hier even geen marktje bezoeken maar op naar de carnaval.

    Geniet van je stage en 'take care'.
    Xx mam

  • 13 Februari 2015 - 09:48

    Elsje:

    Ha Miriam, leuk verhaal zeg!
    Ik kreeg kippenvel toen ik het las dat het zo confronterend was om het verschil tussen arm en rijk te zien. Iedereen kan het zich wel voorstellen maar ik geloof dat als je het ook daadwerkelijk ziet het erg confronterend kan zijn. Goed om te horen dat je het meteen zo goed naar je zin hebt, maar ik had eigenlijk niet anders verwacht haha. En dat de eerste kater al in een van de eerste dagen aanwezig was had ik ook wel verwacht! Veel plezier op kamp en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Liefs aanhang Els

  • 13 Februari 2015 - 10:24

    D.Thissen:

    Hoi Miriam, '
    Leuk verhaal, het lijkt me een heel goede start.
    We blijven je volgen met alle berichtjes en ander soort media.

    Groeten van Oma en Opa Thissen Sevenum

  • 13 Februari 2015 - 20:19

    Buuf Marij:

    Heej Buufje,

    Leuk om zo snel al een reisverslag te lezen! Je maakt nu al van alles mee leuk!
    Doet me denken aan de tijd dat Ietje op pad was. Maak er de tijd van je leven van, ik verheug me nu al op je volgende verhaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Mijn buitenlandse stage

Mijn buitenlandse stage in Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

08 Augustus 2015

Uitstel van executie

04 Augustus 2015

Grenzen verleggen

26 Juli 2015

De teller blijft lopen

13 Juli 2015

Lesotho

13 Juli 2015

De garden route
Miriam

Het komend half jaar ga ik stage lopen in Zuid-Afrika. Ik ga een blog bijhouden, zodat jullie kunnen lezen wat ik allemaal meemaak. Veel leesplezier!

Actief sinds 12 Feb. 2015
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 9543

Voorgaande reizen:

08 Februari 2015 - 31 Augustus 2015

Mijn buitenlandse stage

Landen bezocht: