De garden route - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Miriam - WaarBenJij.nu De garden route - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Miriam - WaarBenJij.nu

De garden route

Door: Miriam Schatorjé

Blijf op de hoogte en volg Miriam

13 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Addo

De reis gaat beginnen. Eerst de auto ophalen op het vliegveld in Kaapstad. De komende 4,5 weken mogen we met een Toyota Corolla rondrijden. 4 koffers pasten helaas niet in de kofferbak, dus werden we gedwongen om een koffer te verdelen over de andere koffers. Met een volle auto gingen we op weg naar de Spar, want een vakantie kan je natuurlijk niet beginnen zonder chips. Bepakt en bezakt reden we met ons vieren naar Mosselbay.

Onze reis hebben we geboekt bij een reisorganisatie, dus alle routes zijn voor ons uitgestippeld en de slaapplekken al gereserveerd en betaald. Heerlijk om een hostel/backpackers in te komen, alleen maar je naam te hoeven zeggen en de receptioniste wijst je al gelijk de weg. Geen gedoe met alle namen spellen of gepast moeten betalen.

Na Mosselbay stond Plettenbergbay op de planning, maar niet voordat we alle koffers en tassen weer in de auto hadden gepropt. Dit moeten we dus iedere of om de dag gaan doen. Een hele constructie waarbij logisch nadenken en ruimtelijk inzicht van belang zijn. Wiskunde is er niets bij.
De derde stop was Tsitsikamma, waar we sliepen in het Tsitsikamma National Park. Al bij aankomst van het park kwamen twee herten ons tegemoet lopen op de weg, geen wonder dat je maar 30km/h mag rijden. In dit toch wel toeristische park, zijn we wel gelijk in Zuid-Afrika terecht gekomen. We sliepen in twee hutjes van twee personen, aan de rand van het bos met uitzicht op de oceaan. Waar we de andere twee nachten nog onbeperkt wifi hadden, hadden we dat hier alleen in het restaurant. Aangezien we de bungeegjump al gedaan hadden en hiken niet echt mijn ding is, zijn we maar rondjes gaan rijden. We kwamen uit op een onverharde weg. Na heel lang rijden kwamen we uit in Oyster bay. Op de kaart een hele mooie stad, maar daar is ook alles mee gezegd. Het ene restaurant dat stond aangegeven, bestond niet meer en het andere restaurant was niet open. Een reep chocola halen bij de plaatselijke supermarkt en naar huis rijden was dan ook de enige optie. Het naar huis rijden ging nog niet zo makkelijk, opletten op de weg is echt een must. Zijn het niet de baboons (bavianen) die midden op de weg brood zitten te eten, dan zijn het wel overstekende koeien op een 100km/h weg. Dit was dan ook gelijk het hoogtepunt van de dag.

Na twee nachten in Tsitsikamma te hebben verbleven, reden we verder naar het plaatsje Addo. We overnachtten in Aardvark, een accommodatie vlak bij het Addo Elephant Park. De volgende dag stond dit dan ook op de planning. Doordat we Zuid-Afrikaanse burgers zijn (we hebben een visum en werken hier met de plaatselijke bevolking), kostte de entree van het park ons 216 Rand, nog geen 4 euro per persoon. Al gelijk het eerste half uur stuitten we tegen een wilde hond, zebra’s, kudu’s en een olifant. Dit beloofde een mooie dag te worden. Verder hebben we nog everzwijnen, buffalo’s, struisvogels, stokstaartjes, een yellow mongoose, egyptian goose, bokmakierie en een meskever gezien. Ik weet niet meer allemaal wat het betekent, dat zal even gegoogled moeten worden. Rond het middaguur zijn we naar huis gereden, om later bij de zonsondergang weer terug te gaan, in de hoop dat we nog een leeuw, luipaard of neushoorn zouden zien. Helaas was dit tevergeefs. Een tweede poging dan maar in het Krugerpark, dat over een aantal weken op de planning staat.

De eerste week zit erop. Met inmiddels 2500 gereden kilometers op de teller, kan ik zeggen dat de eerste week goed geslaagd is. Voor volgende week staat er weer een heel nieuw avontuur op de planning.

See you next time!